Skąd wiadomo, że filtr DPF jest zapchany?
Zapchany filtr często objawia się spadkiem mocy silnika przez zmniejszony przepływ spalin. Jeżeli twój samochód później lub wolniej reaguje na przyspieszenie to warto zastanowić się kiedy filtr DPF został zregenerowany lub zakupiony. Przyjęło się, że filtr cząstek stałych należy badać i regenerować średnio co 150 tys przejechanych kilometrów. Oczywistym faktem jest, że u niektórych zapchanie może nastąpić wcześniej bądź później. W parze ze spadkiem mocy idzie również zwiększone zużycie paliwa. Wiadomo, że jeżeli nasz samochód jedzie wolniej niż przed zapchaniem to będziemy mocniej wciskać pedał gazu, aby dorównać poprzedniemu przyspieszeniu.
Drugim widocznym skutkiem jest wydobywanie się z wydechu gęstego, białego dymu. Jest to wynik kondensacji zatrzymanych w układzie spalin. Mówiąc prościej – para powstająca ze spalin. Warto dodać, że dym ten może mieć różne odcienie, np. niebieski, szary, siwy. Wtedy należy najlepiej jak najszybciej samochód poddać diagnozie, ponieważ może to być oznaka innych uszkodzeń mechanicznych w układzie lub silniku.
Zapchany filtr cząstek jest również coraz częściej ukazywany na desce rozdzielczej. Starsze samochody nie zawsze były wyposażone w kontrolkę, wtedy skuteczny może okazać się tester diagnostyczny lub specjalna diagnostyka filtra w najbliższej stacji regenerującej filtry. Zapraszamy do nas!
Kontrolki wskazujące na zapchany filtr dpf:
Dlaczego należy regenerować DPF?
Regeneracja filtra pomoże utrzymać silnik w zdrowej kondycji, dzięki drożnemu układowi wydechowemu samochód będzie działał tak jak powinien. Odnowa DPF zmniejsza ryzyko wystąpienia awarii silnika. Często usterki chodzą w parze, jeżeli zepsuje się jedna część druga jest bardziej narażona na zepsucie – tak samo jest w tym przypadku.
Mniejsza emisja spalin oszczędzi nam również zdrowia.