Jak zapobiec zapychaniu się DPF?

Dlaczego wogóle filtr cząstek się zapycha?

Konstrukcja DPF składa się na bardzo dużą ilość małych kanalików przez które muszą przedostać się spaliny. Zadaniem metali szlachetnych zawartych w filtrze jest powstrzymanie jak największej ilości szkodliwych substancji. Przez to, że na ściankach kanalików osadza się mnóstwo sadzy – uniemożliwiają one pełen przepływ spalin. 

dpf

Kilka sposobów na wydłużenie sprawności filtra:

Korzystanie z samochodu na dłuższe trasy – popularne stało się powiedzenie, że samochody Diesla muszą jeździć i jest to oczywiście prawda. Dłuższe trasy pozwalają nie tylko zadbać o kondycje silnika ale również o stan układu wydechowego. Wzrost temperatury silnika wpływa na naturalną regeneracje filtra DPF, w której powstała wcześniej sadza zostaje po prostu wypalona.

Adekwatnie do poprzedniego sposobu – unikaj bardzo krótkich tras. Zimny silnik i układ sprzyjają większej akumulacji spalin w filtrze DPF. Silniki samochodowe zużywają więcej paliwa przy tzw. “zimnym starcie”, co również wpływa na większą ilość wydobywających się spalin.

Regularna wizyta u mechanika. Nie chodzi o okresowe badanie techniczne auta. Jeżeli zauważasz jakieś problemy ze swoim samochodem jak np. spadek wydajności warto zapoznać się z aktualnym stanem technicznym auta. Dowiedz się kiedy zapchany filtr daje po sobie poznać czytając: “Kiedy należy regenerować filtr cząstek stałych?” Na naszym blogu.