Dlaczego wogóle filtr cząstek się zapycha?
Konstrukcja DPF składa się na bardzo dużą ilość małych kanalików przez które muszą przedostać się spaliny. Zadaniem metali szlachetnych zawartych w filtrze jest powstrzymanie jak największej ilości szkodliwych substancji. Przez to, że na ściankach kanalików osadza się mnóstwo sadzy – uniemożliwiają one pełen przepływ spalin.
Kilka sposobów na wydłużenie sprawności filtra:
Korzystanie z samochodu na dłuższe trasy – popularne stało się powiedzenie, że samochody Diesla muszą jeździć i jest to oczywiście prawda. Dłuższe trasy pozwalają nie tylko zadbać o kondycje silnika ale również o stan układu wydechowego. Wzrost temperatury silnika wpływa na naturalną regeneracje filtra DPF, w której powstała wcześniej sadza zostaje po prostu wypalona.
Adekwatnie do poprzedniego sposobu – unikaj bardzo krótkich tras. Zimny silnik i układ sprzyjają większej akumulacji spalin w filtrze DPF. Silniki samochodowe zużywają więcej paliwa przy tzw. “zimnym starcie”, co również wpływa na większą ilość wydobywających się spalin.
Regularna wizyta u mechanika. Nie chodzi o okresowe badanie techniczne auta. Jeżeli zauważasz jakieś problemy ze swoim samochodem jak np. spadek wydajności warto zapoznać się z aktualnym stanem technicznym auta. Dowiedz się kiedy zapchany filtr daje po sobie poznać czytając: “Kiedy należy regenerować filtr cząstek stałych?” Na naszym blogu.