
DPF a katalizator
Czym się różni DPF od katalizatora?

DPF (Diesel Particulate Filter):

Katalizator:
Katalizator jest powszechnie stosowany zarówno w silnikach benzynowych, jak i diesel. Głównym jego zadaniem jest redukcja emisji szkodliwych substancji chemicznych, takich jak: NOx – tlenki azotu i CO – tlenki węgla. Katalizator działa poprzez przekształcanie tych substancji w mniej szkodliwe związki pod wpływem katalizy chemicznej (stąd nazwa).

Istnieje jeszcze kilka innych filtrów:
Kolejnym sposobem dbania o środowisko jest filtr SCR. Selective Catalytic Reduction, czyli pełna nazwa, to technologia polegająca na redukcji emisji tlenków azotu w silnikach diesla. Tlenki azotu są bardzo szkodliwe dla środowiska emitowane przez silniki spalinowe. W systemie SCR, do układu wydechowego jest podawany dodatkowy składnik paliwowy (np. AdBlue), zwany reduktantem, który w połączeniu z katalizatorem i warunkami termiczno-chemicznymi, przekształca tlenki azotu w wodór i azot (N2), które są naturalnie występującymi i nieszkodliwymi składnikami powietrza. SCR jest obecnie jedną z najważniejszych technologii stosowanych w celu spełnienia norm emisji spalin w silnikach diesla, zwłaszcza w Europie.
Czytaj więcej na naszym blogu:
Ostatnie wpisy na naszym blogu:
- Jak długo można jeździć z zapchanym filtrem DPF? 21 marca 2025
- Czy można jeździć z zapchanym filtrem DPF? 12 marca 2025
- Jak przedłużyć żywotność filtra DPF? 18 lutego 2025

DPF a katalizator
Czym się różni DPF od katalizatora?


DPF (Diesel Particulate Filter):
Katalizator:
Katalizator jest powszechnie stosowany zarówno w silnikach benzynowych, jak i diesel. Głównym jego zadaniem jest redukcja emisji szkodliwych substancji chemicznych, takich jak: NOx – tlenki azotu i CO – tlenki węgla. Katalizator działa poprzez przekształcanie tych substancji w mniej szkodliwe związki pod wpływem katalizy chemicznej (stąd nazwa).


Istnieje jeszcze kilka innych filtrów
Kolejnym sposobem dbania o środowisko jest filtr SCR. Selective Catalytic Reduction, czyli pełna nazwa, to technologia polegająca na redukcji emisji tlenków azotu w silnikach diesla. Tlenki azotu są bardzo szkodliwe dla środowiska emitowane przez silniki spalinowe. W systemie SCR, do układu wydechowego jest podawany dodatkowy składnik paliwowy (np. AdBlue), zwany reduktantem, który w połączeniu z katalizatorem i warunkami termiczno-chemicznymi, przekształca tlenki azotu w wodór i azot (N2), które są naturalnie występującymi i nieszkodliwymi składnikami powietrza. SCR jest obecnie jedną z najważniejszych technologii stosowanych w celu spełnienia norm emisji spalin w silnikach diesla, zwłaszcza w Europie.
Czytaj więcej na naszym blogu:
Ostatnie wpisy na naszym blogu:
- Jak długo można jeździć z zapchanym filtrem DPF? 21 marca 2025
- Czy można jeździć z zapchanym filtrem DPF? 12 marca 2025
- Jak przedłużyć żywotność filtra DPF? 18 lutego 2025