FreshDPF LOGO

DPF a katalizator

Czym się różni DPF od katalizatora?

W układzie wydechowym pojazdu istnieje kilka elementów, które pełnią istotne funkcje w redukcji emisji spalin i służą w poprawie efektywności silnika. W tym wpisie przyjrzymy się dwóm ważnym częściom samochodu – filtrowi DPF (Diesel Particulate Filter) oraz katalizatorowi.
katdpf

DPF (Diesel Particulate Filter):

Filtr DPF jest głównie montowany w silnikach wysokoprężnych – dieslowych. Jego głównym zadaniem jest redukcja emisji cząstek stałych, które powstają podczas spalania oleju napędowego. Filtr ten działa poprzez zatrzymywanie cząstek stałych na siatkach, które wymagają regeneracji kiedy zostaną zapchane. W sposób naturalny osadzone cząstki mogą się wypalić natomiast nie przywróci to skuteczności DPFa z fabryki.
dpfok

Katalizator:

Katalizator jest powszechnie stosowany zarówno w silnikach benzynowych, jak i diesel. Głównym jego zadaniem jest redukcja emisji szkodliwych substancji chemicznych, takich jak: NOx – tlenki azotu i CO – tlenki węgla. Katalizator działa poprzez przekształcanie tych substancji w mniej szkodliwe związki pod wpływem katalizy chemicznej (stąd nazwa).

katok

Istnieje jeszcze kilka innych filtrów:

Przykładem jest GPF (Gasoline Particulate Filter) czyli filtr, który działa na tej samej zasadzie co DPF natomiast stosuje sięgo do samochodów z silnikiem benzynowym. Podobnie do tego drugiego – jego zadaniem jest redukcja emisji cząstek stałych. GPF często jest wykonany z materiałów ceramicznych lub metalicznych, podobnie jak DPF czy inne filtry.

Kolejnym sposobem dbania o środowisko jest filtr SCR. Selective Catalytic Reduction, czyli pełna nazwa, to technologia polegająca na redukcji emisji tlenków azotu w silnikach diesla. Tlenki azotu są bardzo szkodliwe dla środowiska emitowane przez silniki spalinowe. W systemie SCR, do układu wydechowego jest podawany dodatkowy składnik paliwowy (np. AdBlue), zwany reduktantem, który w połączeniu z katalizatorem i warunkami termiczno-chemicznymi, przekształca tlenki azotu w wodór i azot (N2), które są naturalnie występującymi i nieszkodliwymi składnikami powietrza. SCR jest obecnie jedną z najważniejszych technologii stosowanych w celu spełnienia norm emisji spalin w silnikach diesla, zwłaszcza w Europie.

Popularne jest również stosowanie skrótu FAP, który oznacza “Filtre à Particules” czyli dokładnie to samo co DPF, czyli – filtr cząstek stałych.

Czytaj więcej na naszym blogu:

-> Link do Bloga

Umów się na regeneracje twojego filtra:

FreshDPF LOGO

DPF a katalizator

Czym się różni DPF od katalizatora?

W układzie wydechowym pojazdu istnieje kilka elementów, które pełnią istotne funkcje w redukcji emisji spalin i służą w poprawie efektywności silnika. W tym wpisie przyjrzymy się dwóm ważnym częściom samochodu – filtrowi DPF (Diesel Particulate Filter) oraz katalizatorowi.
katdpf
dpfok

DPF (Diesel Particulate Filter):

Filtr DPF jest głównie montowany w silnikach wysokoprężnych – dieslowych. Jego głównym zadaniem jest redukcja emisji cząstek stałych, które powstają podczas spalania oleju napędowego. Filtr ten działa poprzez zatrzymywanie cząstek stałych na siatkach, które wymagają regeneracji kiedy zostaną zapchane. W sposób naturalny osadzone cząstki mogą się wypalić natomiast nie przywróci to skuteczności DPFa z fabryki.

Katalizator:

Katalizator jest powszechnie stosowany zarówno w silnikach benzynowych, jak i diesel. Głównym jego zadaniem jest redukcja emisji szkodliwych substancji chemicznych, takich jak: NOx – tlenki azotu i CO – tlenki węgla. Katalizator działa poprzez przekształcanie tych substancji w mniej szkodliwe związki pod wpływem katalizy chemicznej (stąd nazwa).

katok
scrfilter

Istnieje jeszcze kilka innych filtrów

Przykładem jest GPF (Gasoline Particulate Filter) czyli filtr, który działa na tej samej zasadzie co DPF natomiast stosuje sięgo do samochodów z silnikiem benzynowym. Podobnie do tego drugiego – jego zadaniem jest redukcja emisji cząstek stałych. GPF często jest wykonany z materiałów ceramicznych lub metalicznych, podobnie jak DPF czy inne filtry.

Kolejnym sposobem dbania o środowisko jest filtr SCR. Selective Catalytic Reduction, czyli pełna nazwa, to technologia polegająca na redukcji emisji tlenków azotu w silnikach diesla. Tlenki azotu są bardzo szkodliwe dla środowiska emitowane przez silniki spalinowe. W systemie SCR, do układu wydechowego jest podawany dodatkowy składnik paliwowy (np. AdBlue), zwany reduktantem, który w połączeniu z katalizatorem i warunkami termiczno-chemicznymi, przekształca tlenki azotu w wodór i azot (N2), które są naturalnie występującymi i nieszkodliwymi składnikami powietrza. SCR jest obecnie jedną z najważniejszych technologii stosowanych w celu spełnienia norm emisji spalin w silnikach diesla, zwłaszcza w Europie.

Popularne jest również stosowanie skrótu FAP, który oznacza “Filtre à Particules” czyli dokładnie to samo co DPF, czyli – filtr cząstek stałych.

Czytaj więcej na naszym blogu:

-> Link do Bloga

Umów się na regeneracje twojego filtra: